Poučení pacientů k chirurgickému výkonu

Všechny chirurgické výkony prováděné na našem pracovišti mají mnoho společného. Obecně platí, že dobrá příprava a poučení pacienta o správné péči přináší výrazné omezení množství a tíže komplikací a urychluje celkové hojení.

Všechny výkony provádíme v místním nebo svodném znecitlivění, které blokuje účinně vnímání bolesti při výkonu i několik hodin po něm. Během operace je možné cítit jen vjemy tlaku, tahu či vibrací, na které znecitlivění nemá vliv. komplikací pro účinek anestezie může být někdy aktivní zánětlivý stav. Proto je ideální výkony provádět plánovaně a nikoliv v aktivní bolestivé fázi, pokud to okolnosti umožňují.

Před výkonem bývá často podávána tzv. antibiotická clona či desinfekční ústní výplach s chlorhexidinem. Jedná se o jednorázové podání antibiotik a léku, které zmenšují riziko zánětu v operační ráně po výkonu. Tyto léky, většinou penicilinové antibiotikum ( v případě alergie alternativní lék) jsou podávány tři hodiny před výkonem. Aby se zabránilo nevolnosti po podání clony, je dobré spojit příjem léků s lehčím jídlem. Druhá dávka clony se podává tři hodiny po výkonu. Na základě tohoto způsobu podání nevzniká resistence bakterií vůči antibiotiku a jsou redukovány i jiné nežádoucí účinky podání. To platí ještě více pro desinfekční výplachy, které se jako lokální alternativa antibiotik užívají dva dny před výkonem v pěti půlminutových kloktáních denně. Všechny chirurgické výkony jsou vedeny přístupem přes dutinu ústní. Nevzniká tedy žádná jizva na kůži obličeje ani krku.

Každý operační výkon je spojen s bolestí a otokem. Otok vzniká následkem odtahování tkáně při operaci a vlastním chirurgickým výkonem. Velikost a trvání otoku tváře závisí na řadě faktorů zejména na délce a náročnosti výkonu. Velmi často se vyskytuje krevní podlitina (modřina). Po chirurgickém výkonu na horní čelisti bývá otok větší a může se rozšířit i na dolní oční víčko. Pooperační otok lze významně potlačit ledovými obklady v prvních třech dnech po výkonu, kdy se otok zvětšuje. Od třetího dne dochází postupně k jeho ústupu. Pokud otok přetrvává nebo se kombinuje s teplotou nad 38°C kontaktujte prosím naše pracoviště.

Jakmile přestane učinkovat místní znecitlivění (doba trvání je opět individuální a pohybuje se od 2 do 5 hodin), začne se postupně objevovat bolest v místě rány. První tabletu proti bolesti doporučujeme spolknout dvě hodiny po výkonu či ideálně ještě před samotným výkonem (zhruba 3 hodiny)  a pokračovat se třemi tabletami denně přibližně první tři dny po operaci. Zcela běžná analgetika (například ibuprofen) dokáží velmi dobře tlumit bolest. Potřeba analgetika je nepochybně individuální a záleží jak je pacient zvyklý tabletky proti bolesti užívat.

Čerstvá rána vyžaduje alespoň tři hodiny klid!!! Je třeba nejíst, nepít a nevyplachovat ústa. To je zásadní předpoklad pro dobré hojení. Bezprostředně po výkonu většinou vkládáme do úst tampón „do skusu“, kterým stlačíme operovanou oblast, a tak zastavujeme krvácení. Tampón pacient opatrně odstraňuje zhruba hodinu po výkonu. Tento tampon umožňuje zpevnění krevní sraženiny v ráně, čímž se urychlí hojení, zmenší bolest a modřina.Pokud by krvácení přetrvávalo, je možné skousnout i do přežehleného kapesníku. Narůžovělá slina může být přítomná i druhý den, zejména po vytažení zubu moudrosti. Rána by však neměla silně krvácet již po několika hodinách po operaci. Pokud tomu tak je, prosím kontaktujte lékaře, který ošetření provedl. K dokonalému zastavení krvácení je zakázáno po operaci či extrakci zubu vyplachovat ústa. Pacienti jsou poučeni, aby jedli teprve až přestane působit lokální znecitlivění, aby se nepokousali a neporanili operované místo. Pacient může pít cokoli co není horké.

Po výkonu je doporučena kašovitá strava a výplachy vychladlým odvarem heřmánku, šalvěje nebo řepíku  či speciální ústní desinfekční ústní vody na bázi chlorhexidinu zajišťující odplavení zbytků potravy.  Rozhodně není vhodné používání běžných ústních vod s alkoholem (např. Listerin). Výplachy je třeba provádět jemně , pouze pasivním poválením v ústech, po jídle zhruba na 15-30 sekund. Výplachy úst mají svůj význam pro očištění rány a hygienu dutiny ústní nejdříve až 24 hodin po výkonu.

Zuby v okolí rány je dobré čistit běžným kartáčkem bez dotyku dásně mírnými krouživými pohyby šetrně , ale pečlivě. Vhodné jsou také speciální jemné chirurgické kartáčky, které jsou ke koupi na našem pracovišti.

Po výkonu je pacient standartně schopen i odjet automobilem. V individuálních případech vyššího sklonu k mdlobě doporučujeme raději přítomnost doprovodu Po operačním výkonu může být pacient mírně unavený a může mít i zvýšenou teplotu do 37,5 C. Pokud se objeví horečka (teplota nad 38º C), kontaktujte prosím svého ošetřujícího lékaře. Většina výkonů nevyžaduje pracovní neschopnost , jen v prvních třech týdnech doporučujeme úpravu pracovního režimu.

Pacienti téměř po všech operačních výkonech mají v ústech nevstřebatelné stehy, které nečiní obtíže, a které odstraňujeme po 7-10 dnech. Rána v období do odstranění stehů není zhojená a drží pouze tenkými stehy. Jeden týden po operaci prosím pojídejte pouze kašovitou stravu a pokud to lze, používejte tu stranu úst, kde operace nebyla provedena. Klidné zhojení rány je předpokladem omezení komplikací prodlužujících bolest a dobu rekonvalescence či zvyšující pravděpodobnost dalšího následného výkonu.

Aktuality
COVID 19

Aktuální informace k problematice COVID 19

Zubní hygiena nově

Zubní hygiena z provozních důvodů pouze pro registrované pacienty.

Změna provozní doby

Změna úterní pracovní doby

CEREC - CERamic RECo...

Korunky bez otisku a laboratoře